Vänsterpartiet tog för nästan 20 år sedan initiativ till startandet av Kulturskolan i Hällefors. Vi vill också fortsättningsvis bevara det breda anslag som var ursprunget och låta Kulturskolan utvecklas vidare istället för att avvecklas. Vi vill därför inte kasta ut barnet med badvattnet och föreslår därför återremiss på det liggande förslaget för omarbetning och att en konsekvensanalys görs innan beslut. Vi vill att Hällefors nya skolorganisation ska bevara kulturskolans kvalitéer. Därför bör följande punkter innefattas:
1. En bra kulturskola innebär att de fyra ämnena bild, musik, dans och teater alla ryms inom ramen för den ordinarie timplanen, och ej i mindre omfattning för eleven. Detta ska säkerställa att en tjänst som danspedagog respektive som dramapedagog ryms i vår organisation.
2. Resande elever ska ha rätt att gå från ordinarie skolundervisning för att spela instrument. Detta för att säkerställa att alla får ta del.
3. Organisationen ska säkerställa att fritidsverksamhet ryms inom ramen för kultur- och fritidschefens verksamhet så att barn och ungdomar har möjlighet att utöva estetiska verksamheter och ta del av kulturskolepersonalens kompetensområden
4. Arbetsorganisationen utreds och organiseras tillsammans med personalen på ett sånt sätt, att kompetensen inom Kulturskolan utvecklas för att säkerställa att eleven kan tillskaffa sig Kulturskolans kvalitéer.
1. En bra kulturskola innebär att de fyra ämnena bild, musik, dans och teater alla ryms inom ramen för den ordinarie timplanen, och ej i mindre omfattning för eleven. Detta ska säkerställa att en tjänst som danspedagog respektive som dramapedagog ryms i vår organisation.
2. Resande elever ska ha rätt att gå från ordinarie skolundervisning för att spela instrument. Detta för att säkerställa att alla får ta del.
3. Organisationen ska säkerställa att fritidsverksamhet ryms inom ramen för kultur- och fritidschefens verksamhet så att barn och ungdomar har möjlighet att utöva estetiska verksamheter och ta del av kulturskolepersonalens kompetensområden
4. Arbetsorganisationen utreds och organiseras tillsammans med personalen på ett sånt sätt, att kompetensen inom Kulturskolan utvecklas för att säkerställa att eleven kan tillskaffa sig Kulturskolans kvalitéer.