Framtiden för Hällefors Kulturskola
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Framtiden för Hällefors Kulturskola

Ett fritt forum för diskussioner kring förslaget kring ny skolorganisation i Hällefors, som i princip i sin helhet handlar om Kulturskolans fortsatta varande, så som vi känner det. Bildningsnämnden klubbade förslaget den 1/12. Fullmäktige återstår...


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

Vänsterpartiets motförslag

5 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1Vänsterpartiets motförslag Empty Vänsterpartiets motförslag tis nov 24, 2009 10:19 pm

Samuel



Här är vänsterpartiets motförslag till förvaltningens förslag om ny skolorganisation. Vi har jobbat hårt och bollat mycket med förslaget och detta är hur vi ser på saken, men vi är också öppna för synpunkter från er. Vi kommer nu fortsätta att jobba för att få stöd för detta politiskt.



Vänsterpartiet tog för nästan 20 år sedan initiativ till startandet av Kulturskolan i Hällefors. Vi vill också fortsättningsvis bevara det breda anslag som var ursprunget och låta Kulturskolan utvecklas vidare istället för att avvecklas. Vi vill därför inte kasta ut barnet med badvattnet och föreslår därför återremiss på det liggande förslaget för omarbetning. Vi vill att Hällefors nya skolorganisation ska bevara kulturskolans kvalitéer. Därför bör följande punkter innefattas:

1. En bra kulturskola innebär att de fyra ämnena bild, musik, dans och teater alla ryms inom ramen för den ordinarie timplanen, och ej i mindre omfattning än idag. Detta ska säkerställa att en tjänst som danspedagog respektive som dramapedagog ryms i vår organisation.

2. Barnen ska ha rätt att gå från ordinarie skolundervisning för att spela instrument. Detta för att säkerställa att alla får ta del.

3. Organisationen ska säkerställa att fritidsverksamhet ryms inom ramen för kultur- och fritidschefens verksamhet så att barn och ungdomar har möjlighet att utöva estetiska verksamheter och ta del av kulturskolepersonalens kompetensområden

4. Personalsituationen bör utredas och åtgärdas på ett sådant sätt att personalen på kulturskolan ingår i grundskolans arbetslag för att få helhet, samtidigt som de också utgör ett eget arbetslag som ansvarar för kulturskolans verksamhet och bildar en sammanhållen personalgruppering som utgår från de estetiska ämnena. Kulturskolepersonalen ska jobba nära varandra och verka för att ”timplansverksamhet” och ”övrig verksamhet” sammanfogas. Varje anställd måste ha en chef där huvuddelen av anställningen ligger men cheferna måste samarbeta för att nå utveckling av verksamheten och framförallt en rimlig arbetssituation.

5. Regelbundna utåtriktade föreställningar och festivaler där alla barn har möjlighet att delta ska ges utrymme inom skolverksamheten.

6. En konsekvensanalys görs av förslaget innan beslut tas i februari.



Förslaget finns också publicerat på vår hemsida
http://www2.vansterpartiet.se/hallefors/art_detalj.asp?ID=48
samt facebook-gruppen "Hällefors kulturskola behöver polare"

2Vänsterpartiets motförslag Empty Sv: Vänsterpartiets motförslag ons nov 25, 2009 10:10 am

carolinaremstam



Jättebra förslag. Kort, men kärnfullt.

3Vänsterpartiets motförslag Empty Var är synpunkterna på motförslaget? fre nov 27, 2009 4:09 pm

Stefan Backius



Saknar synpunkter på (v)årt förslag, förutom Carolinas förståss. Har debatten mattats av? Det är en sak att känna och tycka, en annan att formulera konkreta alternativ - båda är viktiga! Inga tydliga reaktioner har nått oss (v)från andra partier än. Förmodligen kommer ovanstående punkt 4 och 5 att kritiseras för att vara alltför ”detaljstyrd” enligt vissas föreställningar om vad politiker kontra tjänstemän ”ska syssla med”. Motargument: Det är avgörande för Kulturskolans verksamhet och kulturämnenas roll i skolan att det finns en personalorganisation där de estetiska ämnena/lärarna möts, samarbetar och känner samhörighet. Förutom ”timplandiskussionen” anser jag denna ”arbetslagsfråga” vara central och därmed mycket viktig. Vad jag förstått uttrycks inte detta tydligt i utredningen. Finns det någon som har andra synpunkter kring detta?

4Vänsterpartiets motförslag Empty Sv: Vänsterpartiets motförslag lör nov 28, 2009 11:10 am

carolinaremstam



Jag anser att inget i punkterna är nyheter för oss på kulturskolan. Vi tillhör arbetslag inom organisationen och arbetslag på skolorna. Vi träffar dem en gång i månaden på arbetslagsträffar, vilka dock inte på alla ställen känns förankrade. Ledningsgruppen måste vara tydliga i hur det ska fungera.
I övrigt efterlyser jag en ordentlig genomgång kring hur vi ska använda oss av estetiska läroprocesser och i den genomgången bör både grundskollärare och kulturskollärare ingå. Politiker vill inte detaljstyra, men de ska ha visionerna. Visionerna ska vara förankrade hos ledningsgruppen. Utan förankring hos ledningen kommer vi ingenstans.

5Vänsterpartiets motförslag Empty Sv: Vänsterpartiets motförslag sön nov 29, 2009 12:12 am

Brita



När jag nu läser förslaget upptäcker jag en viss otydlighet vad gäller organisationen. punkt 1 är formulerad som om organisatioen vore den samma som i dag med en och samma rektor/chef som nu. Punkt 4 däremot får som konsekvens att kulturskolelärarna har olika rektorer. detta är fackets huvudsakliga ifrågasättande. själv är jag av den åsikten att har man tur så kan det gå bra men risken är stor att det blir rörigt. som våra tjänster ser ut idag så skulle t:ex alla bildlärarna tillhöra grundskolan. att förslaget behöver återremitteras tycker jag är helt självklart.Kulturskolelärare likaväl som grundskolelärare måste få vara med i bygget av det nya. Som det är nu upplever jag att det här kommer både alltför snabbt och uppifrån. Det är inget bra

6Vänsterpartiets motförslag Empty Oroas mån nov 30, 2009 2:32 pm

Stefan Backius



Carolina skriver klokt. Visst är det en märlig situation när ett ”motförslag” är i stora delar en beskrivning av hur det fungerar idag. Detta visar på ett allvarligt läge. Håller också med Brita om att uppifrånperspektivet är väldigt starkt. Visst finns det många saker kvar att lösa även om vårt förslag - mot förmodan - skulle gå igenom. Hela skolorganisationen görs ju om och detta kommer att få konsekvenser även för Kulturskolan såklart. Det viktigaste är ju att den utvecklas och att elevernas utbildning i de estetiska ämnena förbättras. Därför måste vi slå stopp på liggande förslag. Jag bedömer det som att utformningen av timplanen är central.

Har själv blivit alltmer oroad under helgen då signaler nått mig att sossarna vill köra igenom förslaget som det är. Detta vore minst sagt olyckligt! Om någon snabbt vill bidra med tips eller synpunkter nås jag på mobil 070 314 86 37 from nu.

7Vänsterpartiets motförslag Empty Olyckligt mån nov 30, 2009 7:35 pm

Clarence


Admin

Stefan Backius skrev:Har själv blivit alltmer oroad under helgen då signaler nått mig att sossarna vill köra igenom förslaget som det är. Detta vore minst sagt olyckligt!

Olyckligt är ordet. Inte bara för barn och ungdomar i kommunen, som inte får samma möjligheter som stadsbarn att utveckla sina språk.
Olyckligt även för den lokala demokratin. För varför ska vi över huvud taget ha folkvalda politiker, ifall deras jobb endast är att klubba igenom tjänstemännens ogenomarbetade förslag? Slutar folk att rösta finns det plötsligt mer plats för nya politiker. Såna som gärna vill driva sin ideologi i verksamheterna.
Olyckligt vore det om "kultur" då blev något som främst ska "bevara svenskheten" eller nåt liknande.

Men - vi får se vad som händer...

https://kulturskolan.swedishforum.se

8Vänsterpartiets motförslag Empty Håll hoppets låga brinnande! tis dec 01, 2009 12:28 am

Stefan Backius



I kväll har (v)i haft en sista rejäl diskussion av vårt förslag inför morgondagens bidningsnämnd utifrån samtal och synpunkter bland annat från denna site. Vi vill se förslaget återremitterat utifrån några punkter som utgår från vårt motförslag ovan. Vi har dock justerat några av skrivningarna utifrån flera påpekanden och synpunkter. Dessa läggs upp som en egen tråd under "Hur går vi vidare" i morgon förmiddag.

Tyvärr verkar det inte just nu som om sossarna stöder oss i detta, möjligen kan vi få med dem runt punkt 1 - den om timplanen. Detta är för tillfället den mest springande punkten liksom förslaget (beslutsförslag 4 i utredningen) om att ändra i reglementet, ett förslag vi kommer att gå emot. Om beslutet angående reglementet ändå genomdrivs av sossarna, då med hjälp av borgarna, tas det slutgiltiga av fullmäktige i början av nästa år eftersom bildningsnämnden inte kan besluta om detta själva. I så fall gäller det att bilda opinion fram till dess. I fullmäktige kan det bli tuffare att få igenom detta än i nämnden. Håll hoppets låga brinnande!

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet